maandag 19 november 2012

Kleuronderzoek - Research

In mijn research proces ben ik  begonnen met een kleuronderzoek voor mijn afstudeercollectie. Ik ben artikelen in 'de Macht van Mode' en 'Fashion Theory' aan het lezen en daar kan ik conclusies uit trekken. Ik doe ook beeldonderzoek en lees over kleuren betekenissen. Ik heb naar protesten gekeken, hieruit kwam een duidelijk straatbeeld uit qua vorm en kleur. De kleuren die daar vooral uit komen zijn; zwart, wit en rood. Elke kleur heeft natuurlijk zijn eigen betekenis, dood - strijd, leven - licht en bloed - passie. 

Ik denk dat deze kleuren goed in mijn collectie te verwerken zijn. Ze kunnen goed de strijd weergeven, het gevoel van onderdrukking maar ook de passie die ik hierin wil verwerken. Deze kleuren vormen ook een contrast met elkaar en met de andere kleuren die ik wil gebruiken. Deze kleuren wekken ook bepaalde gevoelens en vormen op, ik hoop dat ik deze ook goed kan verwerken. 

Ik wil ook de 'overwinning' in mijn concept en collectie verwerken. Deze heeft ook zijn eigen kleuren. Hierbij komt rood natuurlijk ook weer voor, maar vooral voor de passie die daar bij hoort. Geel en goud passen ook bij overwinnen en die kleuren worden daar dan ook vaak met de overwinning geassocieerd. Goud en geel staan voor leven, licht, vrijheid, volmaaktheid en onsterfelijkheid. Deze woorden passen heel goed bij mijn concept en ik hoop dat ik deze uiteindelijk goed in mijn collectie kan verwerken. Deze kleuren en vormen die hier uit komen, zullen ook een groot contrast vormen met het 'strijd' gedeelte van de collectie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten