maandag 3 december 2012

Embroidery research

Momenteel ben ik druk bezig met mijn concept en scriptie. Maar ondertussen ben ik ook bezig met een onderzoek naar materialen en stofbewerkingen die ik wil gebruiken in mijn afstudeer collectie. Ik wil altijd handwerk in mijn collecties laten terug komen en dat wil ik nu dus ook. Maar omdat mijn concept onder andere ook over  het verwerpen van tradities gaat, moet ik dat ook visueel laten zien.  


Ik wil heel graag gaan borduren. Dat komt omdat het heel vaak terug komt in de beelden die ik gebruikt heb om mijn concept te vormen. 




Niet alle borduursels die ik hier laat zien zijn met de hand gemaakt, sommige ook machinaal. Het mooie van deze borduursels vind ik dat ze hard worden. Doordat er zoveel garen op een klein stukje gestikt zitten, wordt de stof hard. Dit was bij de stierenvechters voor bescherming van hun lichaam. Dit vind ik een mooi gegeven en wil ik graag gebruiken. De punkers en rockers hebben patches of hun jasjes en dergelijke, doormiddel van de patches laten zij hun voorkeuren zien en waar ze voor staan. Dit spreekt mij ook heel erg aan en daarom wil ik dit heel graag gaan gebruiken. 

Ik ben druk geweest op zoek naar iemand die machinaal voor mij wilde borduren. Het Textielmuseum viel heel snel af vanwege de prijs maar ik heb uiteindelijk een vrouw gevonden die heel graag met mij samen werken. Ik heb haar een opdracht gegeven; ze moest een ezel namaken die ik had getekend en deze heeft ze uiteindelijk perfect nagemaakt. Mijn docent was verder ook positief hier over en ik hoop dat ik uiteindelijk deze techniek goed kan gaan verwerken in mijn collectie.

Hieronder de ezel die voor mij gemaakt is.


1 opmerking: